Chcemy mieć piękne, zdrowe zęby. Są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, nie tylko do jedzenia, ale czy mamy podstawowe informacje o nich? Myjemy je, patrzymy na nie ale co o nich wiemy? Poniżej garstka podstawowych informacji o naszych zębach.

Ząb dzieli się na część koronową i korzeniową. Część koronowa to ta widoczna w ustach a część korzeniowa jest ukryta pod dziąsłem, w kości. W przekroju zęba można wyszczególnić kilka tkanek, z których ząb jest zbudowany . Są to trzy tkanki twarde: szkliwo, zębina, cement oraz dwie tkanki miękkie: miazga i ozębna.

SZKLIWO jest najtwardszą tkanką organizmu człowieka o szczelnej strukturze pryzmatów. Zdrowy ząb ma szkliwo niemal bezbarwne (przezierne) dlatego kolor zębów zależy w głównej mierze od koloru zębiny leżącej pod szkliwem.

Szkliwo odgrywa trzy ważne funkcje , a mianowicie:

• Funkcja ochronna zębiny przed czynnikami zewnętrznymi zarówno termicznymi jak i chemicznymi.
  • Funkcja osłonowa przed bakteriami
  • Funkcja zapewniająca twardość zęba niezbędna przy odgryzaniu i żuciu pokarmów

budowazebaCEMENT jest tkanką, która okrywa część korzeniową. Wytwarzany jest przez komórki zwane cementoblastami. Miejsce połączenia szkliwa z cementem czyli przejście korony w korzeń zęba to tz. szyjka zęba.

ZĘBINA jest główną częścią składową zęba, którą wytwarzają komórki zwane odontoblastami. Zbudowana jest z licznych tzw. kanalików zębinowych. Jest najbardziej elastyczną ze wszystkich tkanek zęba. Zębina posiada wrażliwość na ból . Posiada zdolność regeneracji, produkcja zębiny jest możliwa tak długo, jak długo zdrowa jest miazga zęba.

MIAZGA wypełnia wnętrze komory i korzenia zęba. Zawiera w sobie naczynia krwionośne oraz włókna nerwowe i dlatego potocznie nazywana jest nerwem zęba. Podstawowym zadaniem miazgi jest odżywianie zęba oraz przewodzenie bodżców takich jak ból ,ciepło czy zimno co jest funkcją ostrzegawczą przed szkodliwymi czynnikami.